Het helpende handje
Kinderen hebben structuur nodig. Op vrije momenten kan dit soms lastig zijn. Na schooltijd, in het weekend en in de vakanties is de structuur minder aanwezig en dat maakt veel kinderen onrustig.
Kinderen die moeite hebben met het leggen van sociale contacten hebben over het algemeen nog meer behoefte aan rust en structuur in hun leven. Als thuisbegeleider ben ik er om hen te begeleiden op de momenten dat zij niet naar school of hun sport gaan. Kinderen zien mij vaak als hun helpende handje. “Dit is niet mijn oma of mama, dit is gewoon mijn Gerry”, hoor ik hen dan tegen andere kinderen zeggen.
Werkwijze
Ieder kind zit anders in elkaar en heeft ook behoefte aan een ander ritme. Ik pas mij helemaal aan. Op de vrije momenten na school is het voor de kinderen dan ook helder dat de thuisbegeleider komt. Ik leer de kinderen structuur te brengen in hun vrije momenten, leer hen omgaan met bijvoorbeeld het verliezen van een spelletje en leer hen contact maken met andere kinderen. Ik ben sturend aanwezig, maar geef genoeg ruimte om zelf te leren en te ontdekken.
Wanneer en hoe vaak ik langs kom hangt geheel af van de wensen die er zijn. Ik kom al jaren lang op de woensdagmiddag langs bij een grote (kleine) vriend van mij waar ik allerlei spelletjes mee speel. Ik leer hem spelenderwijs allemaal nieuwe dingen. De een heeft behoefte aan het vergroten van de taalvaardigheid en de ander heeft moeite met communiceren. We spelen spelletjes, leren nieuwe woorden en gaan naar de speeltuin. Een groot feest dus!
Wij bespreken natuurlijk uitvoerend in ons eerste kennismakingsgesprek wat de wensen zijn en waar de behoefte ligt. Het gevoel moet uiteraard goed zijn. Zowel voor jullie als ouders, voor jullie kind en voor mij. Mag ik ‘jouw’ Gerry zijn?
Interesse in een kennismakingsgesprek voor een thuisbegeleider?